illustration-image-of-the-header

Blogový článok

Domov Blogy 5 dôvodov prečo na Slovensku zatiaľ nemáme nízkoemisne zóny, napriek tomu, že by sme ich mali mať

5 dôvodov prečo na Slovensku zatiaľ nemáme nízkoemisne zóny, napriek tomu, že by sme ich mali mať

23. 09. 2025 Blog | Luterančík František

Začiatkom novembra minulého roka som sa stretol v Prešove pri meraní znečisťujúcich látok z dopravy s pánom Kaare Press-Kristensenom, odborníkom na znečistenie ovzdušia, ktorý má za sebou dlhoročnú prax ako učiteľ na Technickej univerzite v Dánsku. V mojej práci sa stretávam s rôznymi názormi k nízkoemisným zónam (NEZ). Hlavne mesto Prešov má v rámci Prešovského kraja, ako môjho pracovného pôsobiska, problémy so znečistením ovzdušia z dopravy. Celé to súvisí s faktom, že tranzit nákladnej či osobnej dopravy prechádza priamo cez intravilán mesta, nakoľko doteraz nie sú hotové obchvaty, ktoré by odklonili dopravu na okraj. Pozitívom je, že sa budujú. Stále tu ostáva ale. Ako je možné, že v zahraničí majú vybudované obchvaty a napriek tomu zavádzajú v mestách aj NEZ? A prečo na Slovensku nie je ani jedna? Dodnes mi vŕta hlavou tvrdenie odborníka z Dánska.

meranie ultrajemných častíc z dopravy
Zdroj: LIFE populair

Aby som sa vrátil k rozhovoru s Kaarem - počas toho ako sme obaja na križovatke merali ultrajemné častice z dopravy, som sa mu snažil osvetliť argumenty samospráv, že Slovensko má príliš malé mesta na to, aby tu boli NEZ. Opýtal sa ma koľko má Prešov obyvateľov. Odpovedal som, že približne 88 000. Pousmial sa a povedal, že v Európe sú omnoho menšie mestá s NEZ.

A mal pravdu. Príkladov je mnoho. Napríklad také Talianske mestečko Verbania má cca 31 000 obyvateľov a napriek tomu majú NEZ. V rámci Európy bolo podľa dát z roku 2022 približne 320 NEZ a počet medzitým stúpol. V súčasnosti by to mohlo byť aj niečo cez 500. Aj susedia Maďari či Poliaci majú NEZ, Česi s hlavným mestom Praha čakajú na legislatívu.  

Čo to vlastne NEZ je a aké sú jej pozitíva

Nízkoemisná zóna je oblasť zvyčajne v meste, do ktorej smú vchádzať iba vozidlá, ktoré spĺňajú určité emisné normy. Cieľom NEZ je znížiť znečistenie ovzdušia, zlepšiť zdravie obyvateľov a podporiť ekologickejšiu dopravu. Porušenie pravidiel NEZ, ako vjazd s nepovoleným vozidlom či nedodržanie časového obmedzenia, sa trestá pokutou.

Zavedenie NEZ je neľahký proces a môžeme sa pýtať, prečo by sme vôbec mali obmedzovať jazdenie motorovými vozidlami do časti mesta, keď je to pohodlné a doteraz to fungovalo. Možno sa ani nezdá, že by to malo nejak pomôcť pri každodennom zhone a strese, ktoré obyvateľ mesta zažíva. Ale je to skutočne tak? Všetko to súvisí s našimi zaužívanými zvykmi prepravy po meste ale hlavne s financiami, pohodlím a so strachom z jeho straty. Skúsme sa teda pozrieť na benefity NEZ.

Zdroj: Adobe Stock
  • Zníženie emisií znečisťujúcich látok

Oxid dusičitý je látka, ktorá oslabuje imunitný systém a zaťažuje dýchaciu sústavu. Pri zavedení NEZ dochádza k poklesu hlavne tejto látky. Ďalšie zníženie je badať u prachových častíc. Je dokázané, že hlavne naftové vozidlá bez DPF filtra dokážu znečistiť ovzdušie ultrajemnými časticami, ktoré sa dostávajú až do krvného obehu a majú karcinogénne účinky. Výfukové plyny, oder pneumatík, bŕzd či vírenie prachu z vozovky - to všetko sú zdroje týchto látok.

  • Zníženie emisií skleníkových plynov

Ruka v ruke so znečisťujúcimi látkami, ktoré poškodzujú zdravie, dochádza k zníženiu emisií skleníkových plynov, ktoré menia globálnu klímu, a tým poškodzujú klimatické procesy na celom svete. Emisie oxidu uhličitého z dopravy sa vytrácajú s vozidlami, ktoré zmiznú z mestských oblastí a nahradí ich doprava bezemisnými spôsobmi, či tými, ktoré ich produkujú výrazne menej.

  • Krajšie, pokojnejšie a bezpečnejšie mestské prostredie

Ulice, ktoré nie sú preplnené autami, otvárajú priestor pre zeleň, oddychové a športové zóny. Prinášajú aj možnosť šírenia cyklistickej a pešej infraštruktúry. Priestory, kde si obyvateľ nemusí nestále dávať pozor v premávke, nevytvárajú stres, ale práve naopak, podporujú zdravý pohyb a menej hlučné prostredie. Stres zo státia v zápche zrazu neexistuje, ani množstvo vdýchnutých plynov, keď v nej „trčíme“. Všetky zmeny, ktoré prináša NEZ, prispievajú k zvýšenej bezpečnosti a zníženiu počtu dopravných nehôd.

Zdroj: Adobe Stock
  • Šetrenie financií a podpora miestnej komunity

Pokiaľ sa rozhodnem využiť bicykel, idem pešo, šetrím na nákladoch na auto, parkovnom. Využite hromadnej dopravy by malo byť výhodné nielen z časového, ale aj finančného hľadiska. NEZ prispievajú k tvorbe dotácií na kúpu modernejšieho vozidla a motivujú na výmenu vozových parkov dopravných spoločností. Z dôvodu obmedzenia motorovej dopravy v mestskej časti dochádza k efektu častejšieho využívania lokálnych obchodov a podnikov.

  • Zdravie, zdravie a ešte raz zdravie

Celý proces tvorby NEZ je o kompromise medzi motorovou dopravou, ktorá má svoje výhody a zdravím obyvateľov, spolu s ochranou životného prostredia. Nájsť sa dá medzi dvoma extrémami. Na jednej strane mesto plné stresu, kde sa všade dostanem akýmkoľvek autom. A na druhej strane logisticky a ekonomicky strnulé, ale čisté mesto, kde by sa nevyužívalo žiadne motorové vozidlo. Niekde na polceste je kompromis v podobe NEZ.

Je až neuveriteľné, ako veľmi vplýva znečistené ovzdušie na naše zdravie. Podľa štúdie WHO z roku 2022 je v EÚ cca 475 000 predčasných úmrtí ročne spôsobených znečisteným ovzduším. Z toho 357 000 úmrtí priamo kvôli expozícii prachovým časticiam s priemerom 2,5 mikrometra (PM2,5), ďalších 70 000 úmrtí v dôsledku ozónu (O3) a 48 000 kvôli oxidom dusíka (NOX). Taktiež uvádza, že znečistenie vonkajšieho ovzdušia je hlavným faktorom najvyššieho počtu predčasných úmrtí ročne na svete.

Financie, ktoré dáme na zdravotné výdavky sú jedna vec. Tá druhá je na nezaplatenie, a to je fakt, že zdravie sa už častokrát nedá kúpiť, pokiaľ človek podľahne chronickým ochoreniam. Jedným z nich je napríklad cukrovka. Tá je spúšťačom radu ďalších problémov so zdravím. A práve oxid dusičitý je dôležitým faktorom pri tomto ochorení. Napríklad v štúdii z Belgicka dochádzalo k zníženiu nárastu užívaných antidiabetík.

Nízkoemisná zóna a Slovenská legislatíva

Zákon o ochrane ovzdušia 146/2023 Z. z. hovorí, že „obec v záujme zlepšenia kvality ovzdušia alebo čo najnižšieho znečisťovania ovzdušia môže na svojom území alebo vymedzenej časti územia zriadiť nízkoemisnú zónu, prijať opatrenia cestnej dopravy podľa osobitného predpisu a navrhnúť príslušným orgánom štátnej správy na úseku cestnej dopravy a pozemných komunikácií a príslušným správcom pozemných komunikácií reguláciu a obmedzenie cestnej dopravy. NEZ je územie obce, časti obce alebo mestskej časti, v ktorej je regulovaná prevádzka cestných motorových vozidiel s cieľom udržať alebo zlepšiť kvalitu ovzdušia.

Zákon ďalej upravuje komu je povolený vstup do NEZ, ako sa označuje, čo je emisná trieda a plaketa, ako a kto ju ustanovuje.

Dôvody a fakty, ktoré stoja za neexistujúcimi NEZ na Slovensku

Z hľadiska legislatívy majú obce voľné ruky zriadiť NEZ od roku 2016, kedy vošla do platnosti novela vtedajšieho Zákona o ovzduší 137/2010 Z.z.. NEZ sa v iných krajinách aktívne zavádzali už približne od prelomu tisícročia. U nás sa tak napriek tomu nedeje. Aké sú dôvody tejto situácie?

1. Infraštruktúra

Na zavedenie NEZ je potrebné mať vyriešenú otázku s odklonom dopravy z mesta vďaka dobre fungujúcej a navrhnutej infraštruktúre. V súčasnosti sa mnohé mestá ešte stále boria so stavbou obchvatov, či diaľnice zo západu na východ. Pokiaľ samospráva nemá inú možnosť, ako pustiť tranzit cez svoje územie, je ťažko realizovateľné zaviesť NEZ, i keď v niektorých prípadoch by sa riešenie našlo. S infraštruktúrou je spojená aj dopravná chudoba, ktorá postihuje rôzne oblasti po celom Slovensku.

2. Odbornosť

NEZ môžu zavádzať iba mestá alebo obce, nie štát centrálne. Mnohé samosprávy nemajú odbornú kapacitu (zatiaľ žiadna prax v zavádzaní NEZ). Na druhú stranu je potrebná aj technická podpora (sledovanie, kontrola vozidiel).

3. Tlak a podpora zdola

Slabý verejný tlak resp. neinformovanosť obyvateľov bráni v rozvoji udržateľných politík. Nízke povedomie o zdravotných vplyvoch znečistenia ovzdušia z dopravy medzi verejnosťou navyše vzbudzuje pocit, že problém neexistuje. Tým pádom neexistuje silné hnutie obyvateľov, ktoré by tlačilo na riešenia (ako napr. v Miláne, Londýne, Bruseli).

4. Financie a podpora zhora

Podľa dát z roku 2022 od Európskej asociácie výrobcov automobilov (The European Automobile Manufacturers’ Association) patrí Slovensko ku krajinám s podielom najstarších áut rôznych kategórii. Osobné autá či kamióny sú v priemere staré 15 rokov.

Dotácie sú potrebné na rôznych úrovniach. Podpora má byť cielená na fyzické aj právnické osoby. Občania by mali byť dostatočne motivovaní na to, aby si vedeli dovoliť vymeniť staršie vozidlo za novšie, ideálne hybrid či elektromobil. Prepravné spoločnosti detto. V zahraničí sú známe prípady štátnej podpory tzv. retrofittingu, teda výmeny či dobudovania systému čistenia spalín na vozidlách s certifikátom tak, aby spĺňali normy čistoty spalín.

5. Odpor a strach

Politická odvaha a obava z odporu občanov zohrávajú rolu v rozhodovaní na komunálnej úrovni. Zavedenie NEZ sa môže zdať nepopulárne – zasahuje do „slobody“ používať vlastné vozidlo. Najmä komunálni politici sa boja, že prídu o podporu voličov.

V akej situácií sa nachádzajú motoristi?

V spoločnosti stále prevláda “nešvar“, ktorý vedie motoristov hlavne starších naftových áut k demontáži DPF filtrov, EGR ventilov alebo ďalších úprav, ktoré do ovzdušia uvoľňujú nadmerné emisie znečisťujúcich látok. Samotné autoservisy k tomu nabádajú majiteľov áut bez toho, aby sa hlbšie zamysleli nad problémom so systémom čistenia spalín. Pokiaľ vozidlo stále jazdí, ale jeho filtračné systémy stratia účinnosť alebo sa úplne pokazia, narazí majiteľ auta na množstvo problémov a rozhodnutí, ktoré musí spraviť, keď chce jazdiť ďalej.

Najjednoduchším riešením by sa zdala výmena za novšie vozidlo, na ktoré je však potrebný nemalý rozpočet, ktorý nie je podporovaný žiadnou dotáciou na kúpu novšieho nízkoemisného vozidla. Takisto chýba dotácia na retrofitting. Navyše diely sústavy čistenia spalín sa niekedy pohybujú v horibilných cenách za originálne diely, ktoré neraz predstavujú vyššiu položku ako samotné jazdené auto. Pri starších modeloch sa častokrát majiteľ ani nedostane ku kvalitnému originálnemu dielu, nakoľko sa už nevyrábajú, a tak je nútený pozrieť sa po náhradách. Na druhú stranu lacné náhrady majú otáznu funkčnosť. Takto sú neraz majitelia áut nútení k praktikám odstraňovania čistiaceho systému.

Zdroj: Adobe Stock

V situácii , kde občan nie je motivovaný, a častokrát bez pomoci starať sa o systém čistenia spalín, respektíve bez výhodnej možnosti zaobstarať si nové vozidlo, je ťažko hľadať vôľu na zavedenie NEZ. Zdá sa, že efektívne dotácie sú kľúčový faktor v zmene prístupu v spoločnosti, ktorý bude podporovať jednak majiteľov osobných áut, a taktiež prepravných spoločností. Nemalé financie je potrebné smerovať do dobudovania infraštruktúry, ktorá zabezpečí odklon dopravy z miest.

Myslím si, že očakávať od občanov dodržiavanie starostlivosti o vozidlo a zvlášť o systém čistenia spalín v prostredí, kde nie sú finančne podporení, je krátkozraké.

Kde začať?

Aby sme sa pohli v ústrety prvým krokom k NEZ, je potrebné kumulovať zdroje na viacerých frontoch.

1. Správne cielené dotácie

Ako už bolo spomínané niekoľkokrát - podpora výmeny vozidiel, retrofitting a podpora budovania infraštruktúry, nielen cestnej ale aj pešej a cyklistickej. To pripraví motoristov o argumentáciu pri probléme zabezpečenia prepravy, ktorá je v rámci cieľov udržateľnej mobility.

2. Kvalitný zber dát

Pred zavádzaním NEZ je potrebný zber dát, ktorý je potrebné porovnávať so situáciou po zavedení NEZ. Dáta by mali sledovať ukazovatele z oblastí životného prostredia, zdravotníctva, hospodárstva či bezpečnosti.

3. Osveta a vzdelanie

Osveta zameraná na zmenu názorov a návykov v mobilite podporí pôdu pre zavedenie NEZ a vytvorí spoločenský tlak na ich realizáciu. Odborná verejnosť by mala byť vzdelávaná tak, aby dokázala vytvoriť a implementovať NEZ.

Záver

Želám si, aby sa spoločnosť začala pozerať na opatrenia udržateľnej mobility v inom svetle. Či už ide o NEZ, zmeny v značení, parkovaciu politiku či podporu nemotorovej dopravy a infraštruktúry. Nech všetky tieto opatrenia nevyvolávajú dojem obmedzovania a nepohodlia, ale práve naopak. Sú to prostriedky v ústrety pokojnejšiemu, zdravšiemu a oku lahodiacemu verejnému priestoru a životnému štýlu.

Cestujete autom a nepočuli ste doposiaľ o NEZ? V zahraničí vás na ne upozornia navigačné aplikácie. Napríklad Google Maps pomocou písmenka L v rámci naplánovanej trasy. Nezabúdajte, ak váš automobil nespĺňa požiadavky NEZ, môže vám hroziť pokuta. 
 

Luterančík

Luterančík František

Slovenská agentúra životného prostredia

Absolvent Technickej univerzity vo Zvolene v odbore Environmentálne inžinierstvo. Moja motivácia tkvie v presvedčení, že to čo robím, má zmysel a osoh. Preto je pre mňa environmentalistika oblasťou, kde sa chcem angažovať, nakoľko ide o blaho nielen človeka/spoločnosti, ale prírodného ekosystému ako celku. Často krát sa však stáva, že sa zrýchlený rozvoj vymyká spod kontroly. Preto je nevyhnuté venovať pozornosť aj samotnému dopadu pokroku, aby sa nakoniec nestal úpadkom.

Zdieľaj: