Blogový článok
Do práce na bicykli po celý rok? Prečo nie?
12. 12. 2025
Blog
|
Lejko Dominik
Ako manažér kvality ovzdušia v Prešovskom kraji spolu s mojím kolegom Františkom Luterančíkom informujem v rámci našich osvetových aktivít nielen o vplyve vykurovania, ale aj cestnej dopravy na kvalitu ovzdušia, a tým pádom aj na naše zdravie. V súvislosti s dopravou sa snažíme ľudí presviedčať na alternatívy k osobnej automobilovej doprave. A ako lepšie presviedčať, ak nie vlastným príkladom?
Cestná doprava je významným zdrojom znečisťovania ovzdušia – to je nám všetkým jasné, aj keď si to častokrát nechceme pripustiť. Alternatívou k osobnej automobilovej doprave je na dlhšie vzdialenosti vlak či autobusová hromadná doprava, na kratšie vzdialenosti bicykel, kolobežka, alebo samozrejme pešia chôdza.
Ak už musíme používať auto, je vhodné jazdu zdieľať, t. j. ak máme viacerí rovnakú cestu, nemusí ísť každý svojim autom, ale spolu jedným autom, prípadne sa môžu dohodnúť, že každý deň pôjde svojim autom niekto iný, a teda sa budú striedať.
Vedeli ste, že bicykel sa ako vhodný alternatívny dopravný prostriedok odporúča do 10 km?
V rámci presunov mestom som veľmi často používal alternatívne udržateľné spôsoby dopravy a nezmenilo sa to, ani keď som začal pracovať na Úrade Prešovského samosprávneho kraja. Spočiatku som dochádzal do práce väčšinou hromadnou dopravou alebo peši. Dlho som premýšľal, či je vôbec možné dochádzať do práce na bicykli každý deň. Vzhľadom na to, že pracujem aj bývam v Prešove, a teda bývam cca 3 km od práce, som si uvedomoval reálny potenciál pre využitie bicykla ako každodenného dopravného prostriedku do práce a z práce.
Najväčším otáznikom bolo pre mňa, ako naložiť so zlým počasím, keďže dovtedy som jazdil na bicykli len vtedy, ak bolo sucho. Napríklad pre Dánov je úplne prirodzené jazdiť na bicykli do práce či školy, bez ohľadu na to, aké je počasie. Definitívne som sa teda rozhodol dochádzať do práce na bicykli v roku 2023, a to celoročne.
Za každého počasia, v dobrom i zlom
V súčasnosti dochádzam bicyklom do práce už tretí rok a mám skúsenosti s rôznym počasím (dážď, sneh, ľad, mráz). Predtým, než som si to vyskúšal na vlastnej koži, som si myslel, že počas zimného ročného obdobia musí byť cyklistom väčšia zima, ako keď človek ide v aute alebo peši. Zistil som, že som sa mýlil. Jazdou na bicykli sa človek dobre zahreje. Veľmi dôležité je aj používanie vhodného oblečenia, aby sa cítil človek dostatočne komfortne, a to počas celého roka, nie len v zime. Za daždivého počasia používam nepremokavé oblečenie a v práci sa následne prezlečiem.
Oproti automobilovej doprave vnímam veľké výhody v tom, že nestojím v zápche počas rannej a poobednej špičky, nehľadám parkovacie miesto, parkujem zadarmo a dokonca sa väčšinou prepravím v rámci mesta rýchlejšie ako autom alebo MHD. Vďaka jazde na bicykli mám zároveň zabezpečený každodenný pohyb na čerstvom vzduchu.
_20251210-101202.png)
A nie som sám. 12. ročník národnej kampane Do práce na bicykli, ktorá je najväčšou iniciatívou na podporu udržateľnej mobility na Slovensku, priniesol rekordnú účasť. Počet účastníkov prekonal doterajšie maximá – pohodlie automobilu za pedále bicykla, vlastné nohy či verejnú dopravu sa rozhodlo vymeniť až 14 791 obyvateľov z 98 samospráv. Do kampane sa zapojili zamestnanci z takmer 1 200 rôznych organizácií a firiem rozdelení do viac než 4 300 tímov, ktorí spolu absolvovali rekordných 337-tisíc jázd. Tie neznamenali len aktívny pohyb, ale aj jasný signál o potrebe zmien v dopravných návykoch.
Do auta sadám len nevyhnutne
Na Slovensku je evidovaných viac ako 2,5 milióna osobných automobilov, viac nám ich na cestách ozaj netreba. Tobôž nie, keď v mestách na Slovensku nemáme doposiaľ ani jednu nízkoemisnú zónu, ktorá by účinne dokázala obmedziť množstvo áut v centrách.
Pokiaľ máme s kolegom služobné cesty v rámci Prešova, prepravujem sa predovšetkým bicyklom a kolega najmä na longboarde, či bicykli, prípadne ideme MHD. Auto používame v rámci mesta v prípade, že musíme so sebou preniesť na podujatie väčšie množstvo vecí (propagačné materiály, darčekové predmety, roll-upy, plagáty a pod.).
_20251210-091227.png)
Bicyklom som sa dokonca už vybral aj na dlhšiu vzdialenosť, a to na pracovné stretnutia so starostami na Obecnom úrade Haniska pri Prešove a Obecnom úrade Kendice.
Uvedomujem si, že nie každý má také možnosti ako ja. Niekto musí do práce dochádzať dlhšie vzdialenosti, má rôzne ďalšie povinnosti cestou do práce či z práce, či nedostatočnú dopravnú obslužnosť alebo cykloinfraštruktúru. Dôležité je však uvedomovať si vplyv našich každodenných rozhodnutí a byť súčasťou diskusie o smerovaní a skvalitňovaní nášho verejného priestoru a služieb pre občana.
Lejko Dominik
Prešovský samosprávny kraj
Vyštudoval som environmentálny manažment na Prešovskej univerzite v Prešove. Aktuálne sa venujem osvete v rámci projektu LIFE Populair ohľadom dôležitej zložky životného prostredia – ovzdušia. Ochrana životného prostredia ma veľmi zaujíma a som rád, že môžem pracovať v obore, ktorý som vyštudoval. Verím tomu, že každý musí začať sám od seba, a preto sa snažím najmä svojím správaním prispievať k zlepšeniu životného prostredia vždy na tom mieste, na ktorom sa práve nachádzam.










