
Blogový článok
Hygge na dvoch kolesách: Dánske tajomstvá udržateľnosti
12. 08. 2025
Blog
|
Benková Nikola
Keď sa ráno prebudíme do chladného či upršaného dňa, bicykel, ako dopravný prostriedok si na Slovensku zvolí len málokto. Pred týmto udržateľným spôsobom prepravy častokrát uprednostníme náš vlastný komfort a pohodlie v podobe vlastného auta. Avšak, niekde je to bežnou praxou. V krajine, rozlohou a počtom obyvateľov, podobnej Slovensku, v Dánsku. Práve z nej si môžeme vziať príklad – ako vymeniť auto za bicykel a myslieť na životné prostredie okolo nás.

Posledný júnový týždeň sa niesol v duchu príkladov dobrej praxe. Pre zástupcov samospráv sme v rámci projektu LIFE IP – Zlepšenie kvality ovzdušia zorganizovali študijnú cestu do Kodane. Boli to inšpiratívne dni, ktoré nám ukázali, ako sa vydať na cestu za dobre fungujúcou dopravnou infraštruktúrou a udržateľnou mobilitou. Predtým, ako však Dáni nasadli na bicykel, bola potrebná zmena kolektívneho myslenia a prístupu k životu, životnému prostrediu, verejnému priestoru, ekonomike, mobilite a ďalším aspektom.
_20250807-010804.png)
Usporiadanie samospráv – vzor pre Slovensko
Vedeli ste, že v Dánsku existuje len 98 samospráv? Nebolo tomu vždy tak. Reforma znižovania počtu samospráv prebiehala už od roku 1970, kedy ich v Dánsku existovalo 1 388. Nebolo to ľahké, postupnými rokovaniami, efektívnymi politickými rozhodnutiami a reformami prebiehal proces ich postupnej redukcie a zlučovania. Pre porovnanie, na Slovensku je zriadených 2 927 samospráv.
Aké argumenty použili Dáni pri rokovaniach s obcami, ktoré by prípadne boli vhodné aj pre Slovensko? Poukázali najmä na fakt, že reforma poskytne jednoduchý a efektívny organizačný prístup, lepšiu spoluprácu medzi samosprávami, ekonomické benefity a lepšie hospodárenie s verejnými financiami či efektívnejšie riešenie konkrétnych problémov na regionálnej úrovni.
Reformu pozitívne komentoval aj primátor mesta Sereď, Ondrej Kurbel, ktorý sa spolu s nami zúčastnil študijnej cesty: ,,V Dánsku dokázali minimalizovať počet samospráv a majú ich momentálne menej ako 100. Toto by mohlo byť inšpiráciou aj pre Slovensko.“
_20250807-020801.png)
Udržateľná mobilita
Symbol Kodane. Symbol Dánska.
V hlavnom meste – najpriateľskejšom meste pre cyklistov na svete – sa nám naskytla príležitosť stať sa súčasťou „dánskeho cyklokoridoru“ počas bežnej premávky. Pre Dánov je úplne prirodzené jazdiť na bicykli do práce či školy, bez ohľadu na to, aké je počasie. Nenechajú sa odradiť dažďom, silným vetrom či nižšími teplotami. Bicykel je už každodennou súčasťou ich života. Až 62 % obyvateľov dochádza denne do práce či školy na bicykli (City of Copenhagen, Cykelregnskab 2022). Umožňuje im to prispôsobená infraštruktúra. V meste sa aktívne využíva viac než 400 km oddelených cyklotrás.
Odhodlanie Dánov komentoval aj starosta obce Dolná Strehová, Ľuboslav Dobrocký: „Zaujala ma informácia, že až 75 % obyvateľov Kodane nevymení svoj bicykel ani počas škaredého počasia a bicyklujú počas celého roka.“
„Čo ma veľmi prekvapilo v Kodani je, že až 40 % ľudí využíva cyklistickú dopravu. Toto je veľmi pozitívne a príjemné zistenie pre mňa, lebo o toľko menej je potom áut na cestách. Bolo to úplne skvelé vidieť toľkých ľudí športovať – behať, bicyklovať a nie sa presúvať iba a jedine autami,“ dodal Michal Drengubiak, zástupca primátora mesta Rožňava.
A bicyklom to nekončí. Kľúčová je intermodalita – jednoduché prepájanie využívania bicyklov a verejnej dopravy. Cestujúci sa nemusia obávať, čo sa stane s ich bicyklom. Jednoducho cestujú s ním, a to kombinovanou dopravou s ďalším využitím metra, vlaku, autobusu či dokonca lode. Intermodalita šetrí čas a peniaze, znižuje počet áut v meste, čím znižuje dopravné zápchy a zároveň prispieva k čistejšiemu ovzdušiu a lepšej kvalite života.
„Najviac u mňa zarezonovalo vidieť tie riešenia ktoré sú tu, rovnako aj plánovanie verejného priestoru," zhodnotila pozitíva študijnej cesty zástupkyňa primátora mesta Vráble, Monika Mališková.
_20250807-010838.png)
_20250807-020812.png)
Mesto intenzívne podporuje cyklodopravu. Výrazne obmedzuje individuálnu automobilovú dopravu, znižuje parkovacie miesta, eliminuje množstvo jazdných pruhov, a tým zvyšuje priestor na samostatné pruhy pre cyklistov či chodcov. V Kodani v tom majú jasno – v rozmedzí rokov 2026 – 2028 dosiahnuť uhlíkovú neutralitu.
Udržateľná mobilita je úzko spojená so zdravím a kvalitou ovzdušia. Je známe, že znižovanie emisií z dopravy vedie k nižšiemu výskytu chorôb dýchacích ciest. European Environment Agency uvádza, že kvalitná mestská mobilita môže predĺžiť priemerný život o 3 až 5 rokov, a to v dôsledku lepšej kvality ovzdušia (EEA Report, 2021).
V Dánsku sme tak mohli vidieť priamo v praxi, že udržateľná mobilita nie je len ekologická téma, ale aj cesta k zdravšiemu, bezpečnejšiemu a pohodlnejšiemu životu pre všetkých.
Hygge
Ak by ste sa spýtali Dánov, čo robí ich život príjemným aj počas sychravých dní, mnohí by bez váhania odpovedali „hygge“ (vyslovuje sa „hü-ga“).
Slovo, ktoré komplexne vystihuje Dánsko. Význam slova zachytáva pohodu, útulnosť, príjemnú atmosféru – jednoducho ten hrejivý pocit, keď ste spokojný a všetko je tak, ako má byť.
Prezentuje spôsob, ako žiť vyrovnane a spokojne. Je to viac než len nálada, je to životný štýl. Predstavte si tlmené svetlo, sviečky, šálku horúceho čaju, mäkkosť vlnenej deky či spoločnosť rodiny a blízkych. Presne tento pocit hygge zachytáva. V Dánsku ročne spotrebujú najviac sviečok na obyvateľa v Európe, a to len preto, aby si doma vytvorili hygge atmosféru. K hygge patrí aj jednoduchosť a udržateľnosť – kvalitné, trvácne veci, domáce jedlo či pomalšie tempo života.
_20250807-010815.png)
_20250807-020813.png)
Dáni sa naučili vytvárať si pohodlný, príjemný a spokojný život. Neponáhľať sa. Nájsť krásu v každodenných maličkostiach. Aj preto sú Dáni považovaní za najšťastnejší národ na svete.
V Kodani zažíva človek pocit hygge na každom kroku, dokonca aj na cyklochodníkoch, kde sa síce každý ponáhľa na svojej ceste za každodennými povinnosťami, avšak čas na úsmev si vždy nájde. Aj v daždi, pri prechádzke parkom, nastupovaní do metra.
Myšlienka na záver...
Dánsko ukazuje, že udržateľnosť nemusí byť vzdialená budúcnosť, ale bežná súčasť života. Čo môžeme urobiť my, aby sa nám dýchalo lepšie a žilo kvalitnejšie? Dokážeme si vziať príklad zo života v Dánsku?
„Je niečo dobré na spoločnosti, na meste, v ktorom sa človek so štyrmi deťmi rozhodne nevlastniť automobil. Nájdeme, čo to je, aj my?“ zamyslel sa Roman Pavlík z Odboru strategického rozvoja, oddelenie cestovného ruchu Prešovského samosprávneho kraja na záver študijnej cesty.
Verím, že tieto otázky dokážeme spoločne, postupom času, zodpovedať. Overené postupy už existujú. Inšpirujme sa nimi. Začnime spoločne vytvárať krajinu, ktorá bude reprezentovať čistý vzduch, zdravé mestá a spokojný život pre nás aj pre budúce generácie. Pretože každý krok k udržateľnosti má zmysel – či už sadneme na bicykel, vysadíme strom alebo sa zamyslíme nad tým, čo vypúšťame do ovzdušia aj z našich domácností.
Fotoreport z našej študijnej cesty nájdete na: https://populair.sk/sk/fotogaleria/310
Krátke poobhliadnutie nájdete na našom Facebooku či Instagrame :)

Benková Nikola
Slovenská agentúra životného prostredia
Problematike životného prostredia sa aktívne venujem od roku 2019. Zo začiatku som sa venovala pôdam a ťažkým kovom, následne krajine ako celku pri procese tvorby miestnych územných systémov ekologickej stability. Od februára 2023 pôsobím ako manažérka kvality ovzdušia pre Banskobystrický kraj, kde sa zameriavam na spoluprácu a poradenstvo pre samosprávy a osvetu verejnosti. Som súčasťou odborného tímu projektu Populair, ktorý sa venuje zvyšovaniu povedomia o kvalite ovzdušia a hľadaniu praktických riešení pre zdravšie prostredie. Lebo všetci máme právo na čisté životného prostredie, vrátane čistého ovzdušia.