illustration-image-of-the-header

Blogový článok

Domov Blogy Kauza Dieselgate: Dozvuky a pretrvávajúci negatívny vplyv na ovzdušie na Slovensku

Kauza Dieselgate: Dozvuky a pretrvávajúci negatívny vplyv na ovzdušie na Slovensku

11. 07. 2025 Blog | Basta Veronika

26. mája 2025 odsúdil nemecký súd štyroch bývalých manažérov nemeckého automobilového gigantu Volkswagen (VW) za podvod v súvislosti s emisným škandálom dieselových motorov. 

dopravná značka
Zdroj: Adobe Stock

Verdikty padli takmer desať rokov po tom, čo americké úrady objavili nelegálny softvér v miliónoch áut značky VW. Agentúra na ochranu životného prostredia (EPA) v roku 2015 odhalila, že Volkswagen do svojich naftových áut nainštaloval softvér na podvádzanie pri emisných testoch. Autá tak spĺňali limity oxidov dusíka počas testovacích podmienok, avšak nie pri skutočnej jazde na ceste.

Dôvodom bolo používanie nezákonných tzv. odpojovacích zariadení. Ide o akékoľvek zariadenie, ktoré obchádza, ruší alebo znefunkční požadovaný prvok systému riadenia emisií vozidla. Je to akýkoľvek hardvér, softvér alebo dizajn, ktorý je zámerne navrhnutý tak, aby znížil účinnosť systému kontroly emisií v reálnych podmienkach jazdy. Príklady zahŕňajú aj náhradné diely, ako sú rovné potrubia, ktoré obchádzajú katalyzátory (tzv. bypass), upravené výfuky alebo softvérová úprava riadiacej jednotky motora (Engine Control Unit - ECU) nazývaná aj chiptuning, ktorá sa tiež považuje za rušiace zariadenie, ak bránia alebo obchádza reguláciu emisií vozidla napríklad odstránením DPF filtra alebo EGR ventilu, ktoré majú znížiť emisie škodlivých látok do ovzdušia. 

Hlavnou znečisťujúcou látkou, o ktorú v tomto prípade ide, sú oxidy dusíka (NOx). Tieto plyny, najmä z dieselových vozidiel, predstavujú vážne zdravotné riziko. Tieto znečisťujúce látky v ovzduší negatívne ovplyvňujú vývoj pľúc u detí a u dospelých prispievajú k srdcovým chorobám, k zhoršeniu symptómov astmy, mŕtviciam a k rakovine. Aj krátkodobá expozícia vysokým úrovniam NOx môže spôsobiť rôzne nepriaznivé zdravotné účinky, vrátane zhoršenia astmy, vplyvu na funkciu pľúc a zvýšenia hospitalizácií a úmrtnosti. NOx sú tiež škodlivé pre životné prostredie, poškodzujú ekosystémy a poľnohospodárske plodiny.

Reakcia EÚ a situácia v Európe (vrátane Slovenska)

Po škandále Dieselgate orgány na presadzovanie spotrebiteľského práva v celej EÚ, koordinované Európskou komisiou, vyzvali skupinu Volkswagen, aby urýchlene opravila všetky dotknuté autá. Spoločnosť Volkswagen sa zaviazala ponúkať bezplatné opravy, miera opravených áut dosiahla 80 % v EÚ do júla 2018, a spoločnosť sa zaviazala pokračovať v bezplatných opravách do konca roku 2020. Komisia a spotrebiteľské orgány však vyjadrili poľutovanie nad tým, že spoločnosť nemohla poskytnúť úplnú záruku v prípade problémov po oprave.

Na rozdiel od USA, kde regulátori uložili spoločnosti Volkswagen vysoké pokuty a prinútili ju opraviť autá alebo ich odkúpiť, Spojené kráľovstvo a väčšina krajín EÚ zaostali. V Európe výrobcom automobilov vo väčšine prípadov neboli uložené pokuty ani neboli prinútení k efektívnym riešeniam. Namiesto toho boli spotrebitelia ponechaní, aby si vymáhali finančnú kompenzáciu prostredníctvom súdnych sporov.

Hoci konkrétne údaje o počte dotknutých áut na Slovensku nie sú dostupné, rôzne zdroje naznačujú, že milióny vysoko znečisťujúcich dieselových vozidiel naďalej jazdia na cestách v celej Európe a v Spojenom kráľovstve. Podľa správy International Council on Clean Transportation (ICCT), ktorú zverejnil denník The Guradian v marci 2023 sa odhaduje, že v Európe a Spojenom kráľovstve je stále na cestách približne 13 miliónov dieselových áut produkujúcich „extrémne“ úrovne toxického znečistenia ovzdušia a ďalších 6 miliónov s „podozrivými“ úrovňami emisií, čo naznačuje možné použitie nelegálnych odpojovacích zariadení (tzv. defeat devices). Tieto autá boli predané v rokoch 2009 až 2019. Je takmer isté, že autá na našich cestách s extrémnymi emisiami používajú odpojovacie zariadenie predovšetkým z ekonomických dôvodov, kým o ich ekologických vplyvoch nemajú ani tušenie.

Pretrvávajúce znečistenie a potrebné kroky

Napriek škandálu a právnym rozhodnutiam problém pretrváva. Vozidlá predané ešte v roku 2019 budú po cestách jazdiť dlhé roky. Zdroje naznačujú, že podiel vozidiel s vysokým znečistením, ktoré boli zvolané na opravu, je malý a nie je jasné, či sú opravy účinné.

Na Slovensku existujú služby, ktoré ponúkajú úpravy vozidiel vrátane úpravy DPF, EGR, AdBlue a vypnutia vírivých klapiek. Tieto úpravy sa týkajú systémov kontroly emisií a ich modifikáciou môže dôjsť k zvýšeniu znečistenia, hoci to nie je priamo spojené s pôvodnými odpojovacími zariadeniami používanými na obchádzanie testov. Existujú aj služby na optimalizáciu výkonu softvérom, ktoré hoci môžu byť inzerované ako neinvazívne a s možnosťou zníženia spotreby, môžu tiež ovplyvniť emisné charakteristiky vozidla.

Preto, aby sa na Slovensku (a v celej EÚ) riešil pretrvávajúci problém znečistenia spôsobeného Dieselgate a podobnými praktikami, odborníci a environmentálne skupiny naliehajú na okamžité opatrenia, a to napríklad zavedením prísnejších kontrol vozidiel s cieľom odhaliť odpojovacie zariadenia alebo nadmerné emisie v reálnej premávke alebo kontrola predaja produktov na trhu s náhradnými dielmi, ktoré vypínajú systémy kontroly emisií.

Záverom, kauza Dieselgate má pretrvávajúci vplyv na kvalitu ovzdušia v Európe vrátane Slovenska. Milióny áut vybavených odpojovacími zariadeniami alebo s nadmernými emisiami naďalej znečisťujú ovzdušie a predstavujú riziko pre verejné zdravie. Kauza Dieselgate odhalila vážne zlyhania v kontrole emisií a naštrbila dôveru verejnosti v automobilový priemysel. Na Slovensku sa problém riešil technickými úpravami, no bez sankcií, odškodnenia či stiahnutia áut z obehu. Otázkou zostáva, koľko z týchto áut stále jazdí po našich cestách a aký majú reálny vplyv na kvalitu ovzdušia v našich mestách a obciach.
 

Basta

Basta Veronika

Referát koordinácie projektu LIFE IP

K tímu Populair som sa pridala v júli 2021. Motiváciou sú najmä deti, stav životného prostredia a „dedičstvo“, ktoré im zanecháme. Som poslankyňou Obecného zastupiteľstva v Rovinke. Absolvovala som Politickú akadémiu a Zelenú cirkulárnu akadémiu. V roku 2022 sa moje meno objavilo na "Mape sociálnych inovátorov". Je to pre mňa veľká česť a súčasne záväzok pokračovať v začatej práci.

Zdieľaj: